Europa - Reisverslag uit Kotor, Montenegro van Frank en Marleen - WaarBenJij.nu Europa - Reisverslag uit Kotor, Montenegro van Frank en Marleen - WaarBenJij.nu

Europa

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Marleen

18 September 2015 | Montenegro, Kotor

Istanbul

Istanbul is de grens tussen het Aziatische en Europese deel van Turkije. We hebben hier maar een dag en slapen bij het Taksim plein. De taxirit naar dit plein delen we met een temperamentvolle Palestijnse die een prijsafspraak had gemaakt en toen de arme man probeerde 5 lire meer te vragen werd hij op niet te misverstane wijze op de plek gezet. Wij zaten achterin en dachten dat het allemaal wat overdreven was.
Na dit stormachtige begin hebben we ’s middags en ’s avonds de stad verkend. De winkelstraat waar het allemaal gebeurd heet Istiklal Caddesi en deze ligt vlak bij ons hotel. Via deze straat lopen we naar Sultanahmet, het gebied waar de meeste attracties liggen. Terwijl we over een van de bruggen lopen gaan alle moskeeën tegelijker tijd “af” en dat is voor ons als niet-moslims een kakafonie van onverstaanbaar gejengel. Wat dat betreft mogen wij met alleen wat kerkklokken op zondagochtend niet echt klagen 
We bezoeken de Blue Mosque en zien de Aya Sofya van buiten. We gaan met de tram terug richting ons hotel en lopen langs de Galata Tower terug via de gezellige drukke winkelstraat. Uiteraard nemen we nog een kopje thee bij een van de vele theehuisjes en hier word ik bescheten door een vogel#voordevolledigheidvanhetverslagzeerbelangrijk

Bosnië-Hercegovina
Na ’s ochtends heel vroeg uit Istanbul te zijn vertrokken komen we aan het eind van de ochtend aan in Sarajevo. Na eerst weer op het zelfde continent te zijn aangekomen zitten we nu zelfs weer in dezelfde tijdzone! Ook hier nemen we als echte flashpackers weer een taxi en deze man ziet ons in volle bepakking aankomen en geeft een prijs op. Nadat we onderweg zijn bedenkt hij dat er eigenlijk wel 35 % meer betaald moet worden vanwege onze tassen, dat gaan we dus lekker niet doen.
We slapen in een homestay bij een wat oudere man genaamd Mickey. Mickey is heel enthousiast en verteld ons precies wat we moeten doen. Dat gaat zo ver dat hij zelfs op een briefje schrijft wat we gaan eten en drinken voor de lunch. We moeten het bij een bepaald restaurant maar afgeven en dan komt het wel goed. En het kwam goed, voor weinig kwamen er twee grote borden met brood, rauwe ui en heerlijk gekruid vlees aan. Uiteraard wordt dit met een koel glaasje yoghurt weggespoeld.
Na de lunch zijn we klaar voor de verkenning. Sarajevo is een gezellige stad met een relatief klein stadscentrum. Voordeel is dat alles bij elkaar ligt en het centrum erg gezellig is met allerlei terrasjes. Voordat we een terrasje op duiken en ons 3 jarig jubileum vieren, bezoeken we een aantal kerken, een synagoge, pigeon square en de plek waar de eerste wereld oorlog is begonnen met de moord op Franz Ferdinand. Sarajevo heeft daarnaast een meer recenter oorlogsverleden in de jaren 90. Tussen 1992 en 1995 is Sarajevo belegerd en zijn er door de bombardementen en sluipschutters meer dan 10.000 mensen omgekomen. Je merkt het niet aan de sfeer die er hangt, maar als je goed om je heen kijkt dan zeggen kogelgaten in huizen genoeg.

De volgende ochtend vroeg dropt Mickey ons af op het station en pakken we de trein naar Mostar. De rit voert ons door een prachtig heuvel/ berglandschap en aangekomen in Mostar haalt een kennis van Mickey ons op van het station. Haar appartement ligt vlak bij het station en ook hier worden we onthaald als verloren zonen met fruit en sap. De hoofdattractie in Mostar is de Stari Most (oude brug). Deze “oude” brug is volledig verwoest in de ’90-er jaren oorlog, maar is met 16e -eeuwse bouwtechnieken herbouwd en staat er weer in volle glorie. Om de brug heen liggen een aantal Moskeeën en restaurantjes waar de overvloedige toeristen kunnen lunchen en koffie leuten. Van de brug van 21 meter kun je ook afspringen, maar dat hebben we maar niet gedaan. Dat was ons net iets te hoog.

Montenegro
Vanuit Mostar hebben we de bus gepakt naar Kotor, dat is een plaatsje in de baai van Kotor in Montenegro. Het eerste deel van de reis voert ons door een prachtige canyon en we schampen Sutjeska National Park voordat we aankomen in Trebinje. Vanuit hier is het hemelsbreed nog een uur naar Kotor, de buschauffeur is echter zo vriendelijk om letterlijk half Montenegro (voor de kenners: via Niksic, Podgorica en Budva) door te rijden en na deze gratis tour komen we 6 uur na onze stop in Trebinje aan in Kotor.
Kotor is een dorpje met een oud ommuurd centrum. Het is een bestemming voor de enorme cruiseschepen die de Adriatische kust afvaren. We zien hier een zusterschip van de Costa Concordia en ook de Holland America Line is met de Nieuw Amsterdam en de Zuiderdam goed vertegenwoordig. Dit zijn dorpen op zee waar in sommige gevallen 2.500 passagiers op kunnen. Ook zijn er stranden en uiteraard vele gezellige restaurantjes en terrasjes. Een prima plek om de laatste dagen van de reis nog even een kleurtje te pakken. Hebben we dan helemaal niets gedaan? We hebben ons nog wel het fort opgehesen wat op de berg naast het dorpje staat. Deze klim van 200 meter is voor ons een eitje en we worden beloond met een mooi uitzicht over de baai.

Kroatië
Vanuit Kotor pakken we een bus naar Dubrovnik. Ook hier liggen de reuze cruiseschepen in de haven en we begrijpen waarom. Dubrovnik is prachtig, voor de Game of Thrones kijkers onder ons, dit is waar de scenes van Kings Landing worden gefilmd. De hele stad is van marmer en straalt rijkdom en kracht uit met de hoge sterke muren en prachtige positie tussen bergen en het blauwe, heldere water van de Adriatische kust. We kopen een kaartje voor de stadsmuren en wandelen over de muren om de stad waarna we een hapje en een drankje doen in het gezellige centrum.
Samenvattend hebben we aan de Adriatische kust vakantie gevierd en vrij weinig activiteiten ondernomen. Gezien het warme weer en het feit dat we zelf geen auto hadden was dat ook prima. Het is natuurlijk ook niet zo dat we de afgelopen 8 maand niets hebben gedaan .
We komen hier zeker nog een keer terug met eigen vervoer om ook de binnenlanden verder te verkennen.

40-jarig huwelijk in La France
Vanuit Dubrovnik stijgen we voor de 26e keer deze reis op om in Geneve te worden opgehaald door Marleen haar ouders. Die zijn 40 jaar getrouwd en hebben voor de hele familie een prachtig huisje afgehuurd in Tignes, in de Franse alpen.
De dagen bestaan uit lekker ontbijten en dagtochtjes. We rijden via de Petit Saint Bernard naar Italië, gooien stenen in Lac de Tignes en bezoeken een mooie waterval in de omgeving. Het is strakblauw en door de hoogte niet te warm. Amber en Bas, de kinderen van Marleen haar zus Henrike en haar man Hans vinden alles interessant en zijn elke ochtend onze wekker. Dan komen ze een half uurtje kletsen over school, vriendjes, knuffels en andere relevante zaken .
Fietsen
Hermie en ik beklimmen samen de Col de l’Iseran. Deze col is wat minder bekend dan bijvoorbeeld de Mont Ventoux of de Galibier, maar nog steeds een beest en in de tour van 2007 had het deel van de beklimming wat in de etappe zat de buitencategorie. Volgens Strave hebben we in 2 uur en 16 minuten 29 KM gefietst en 1798 hoogtemeters overwonnen naar een piek van 2770 meter hoog. Hermie fietste mij er met zijn (bijna) 65 jaar nog makkelijk uit….
Ondanks dat het wintersport dorpen zijn, zijn in sommige plaatsjes restaurants open waar we lekker kunnen lunchen of een kopje koffie met versnapering kunnen nuttigen. Al met al is het een heerlijk ontspannen weekje!

Thuiskomen
Bij aankomst in Denekamp staat er een mooi bord op de oprit met de meeste van de door ons bezochte landen. Marleen haar vriendinnengroep heeft dit geregeld en nadat die zaterdag Nicole en Lotte al even snel waren langs geweest, worden we op maandag verrast met een lunch waarbij (bijna) alle nieuwe baby’s aanwezig zijn, bedankt!
Verder komen we de eerste week door met de nodige “welkom thuis” telefoontjes en klussen in ons nieuwe stulpje. Dat schiet, met name door top doe het zelver Marleen mooi op!
We hebben ook onze auto’s al weer terug, dus alles is al bijna weer zo als het was .

Samengevat
Samengevat hebben we 32 landen bezocht in 8 maanden. We hebben vulkanen zien uitbarsten, zijn diep de jungle in geweest, hebben wereld wonderen bezocht, de onder water wereld verkent in gezelschap van schildpadden, mantarays, nursesharks & whalesharks, orang-oetangs, krokodillen, paarden, toekans, pinguïns & kangoeroes in het wild gezien, miljoenensteden bezocht, met of bij familie gereisd, paardenmelk gedronken, 8000 foto’s gemaakt, canyoning gedaan, geraft, gedoken, gesnorkeld, paard (en ezel) gereden en met elkaar een te gekke waanzinnige supertijd gehad!

We willen iedereen bedanken voor het lezen van ons blog. Voor nu is het even klaar met de avonturen, maar wees niet getreurd. We hebben aardig wat inspiratie opgedaan voor vakanties naar interessante bestemmingen en zullen daar zeker weer verslag van gaan doen.

Gracias, Thank you, 谢谢, Teşekkür ederim, ขอบคุณ ขอบคุณมาก, Terima kasih, Спаси́бо, etc!
Bedankt!
Marleen en Frank (wereldreizigers)

• 18 September 2015 - 10:54

Pa:

Mooi eind aan een prachtige verhalenbundel. Trots en zuinig op zijn.

• 18 September 2015 - 11:46

Hemmertime:

Wat een avontuur! Het was voor mij ook zeker een genot om jullie verhalen te lezen! (met een beetje jaloezie) ;-)

• 18 September 2015 - 17:19

Hermien:

Op deze manier genoten van jullie reisverhalen.
    Ik zit nu in Yokyakarta samen met je moeder het laatste reisverslag te lezen!!
    En nu samen een gelukkige toekomst tegemoet waarin vast nog vele reizen zullen volgen.

• 18 September 2015 - 17:26

Rita:

Heerlijk om jullie reisverslag hier in Yokyakarta te lezen!
    Nog 10 dagen en dan zien we elkaar eindelijk weer terug.....
    Weer prachtig verslag; ben je ingehuurd om propaganda te maken?! Als je het leest heb je zo zin om er ook naar toe te gaan

• 18 September 2015 - 20:19

Anja:

Genoten van jullie verhalen! Veel geluk in jullie nieuwe huisje en succes met het opknappen!!