Mirissa, Galle, Kandy, Ancient city's - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Frank en Marleen - WaarBenJij.nu Mirissa, Galle, Kandy, Ancient city's - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Frank en Marleen - WaarBenJij.nu

Mirissa, Galle, Kandy, Ancient city's

Door: Frank (en niet Marleen)

Blijf op de hoogte en volg Frank en Marleen

21 November 2013 | Sri Lanka, Anuradhapura

Ola Amigo's,

Mirissa was een beetje meer van hetzelfde van wat we ook in Goyambokka al zeer gewaardeerd hadden; strand, lekker eten (devilled crab was fantastisch!) en bodysurfen.

Mirissa was wel wat levendiger. Daarmee komen dus ook meteen de meestal nogal irritante beachboys (plaatselijke patsertjes), maar dat viel in Mirissa erg mee. We zijn een avond gaan "stappen" met een Belgische en een Duitse jongen. Was wel lachen, maar meer barhangen dan dansen en ik geloof dat we rond 0100 ook al weer in bed lagen, dus van een party scene kun je niet spreken.

Na 2 dagen toch maar de knapzak ingepakt en op weg naar Galle gegaan. Onderweg kwamen we door allerlei vissersdorpen waar de vis buiten op een stuk hout ligt te drogen. Allemaal vliegen er om heen, maar daar moet je maar niet te veel bij stilstaan...

Galle heeft een fort van een paar vierkante km2 dat grotendeels door NL-ers is gebouwd. Boven de hoofdingang staat bijvoorbeeld VOC en een aantal Bastions heeft NL-se namen zoals Utrecht Bastion en Zwart Bastion. In het fort was een NL hervormde kerk. Wat opviel was de vloer gemaakt van 18e en 19e eeuwse grafstenen afkomstig van NL-se graven. Er stond ook een orgel, maar (helaas voor Marleen) kwam er geen geluid meer uit. In de Sri Lankese taal komen we her en der nog wat Nederlands tegen, bijvoorbeeld kamer, horloge, notariskantoor en aardappel.

Galle is ook redelijk toeristisch en heeft een wat gevarieerder aanbod qua eten. We hebben hier dus naast de roti en rice & curry ook een keer wraps gegeten, westers ontbijt met fatsoenlijke koffie en een keer thais (pad thai).

Een nadelige ontwikkeling van het grotere aantal toertisten waren de mannen met cobra's, aapjes en olifsnten die dan de toeristen moeten vermaken.

Vanuit Galle hebben we de express trein naar Kandy gepakt. We hebben over de 230 km 6,5 uur gedaan. Gelukkig werden er vlak na vertrek 2 jongens met hun derde klas ticket uit de coupe verwijderd en mochten wij gaan zitten. Anders waren het een nog langere 6,5 uur geworden :-)

In Kandy hebben we een tuk tuk inclusief chauffeur gehuurd en hebben we de hele dag rondgetoerd. 1e stop was het olifanten weeshuis. Hierover zijn de meningen verdeeld. De een vindt het een onderkomen voor olifanten die anders een triest bestaan hebben, de ander vindt het een bedrijf dat de olifanten commercieel uitbuit. Wij vonden het zielig om te zijn dat na het 2 uur per dag badderen in de rivier de olifanten vast staan aan een ketting. Dat gezegd hebbende doen wij met onze dieren natuurlijk niets anders in maneges, benches en legbatterijen.

Verder bestond de dag uit een bezoek aan de botanische tuinen. Helaas was het een feestdag en een zondag waardoor het erg druk was en de grote blanke mensen een grotere attractie waren dan de bomen en planten in het park.

In de spice en herbal garden werd ons uitgelegd hoe alles werkt en dat werd ook in de praktijk geshowed: massage en ontharingscreme op mijn been. Mijn onderbeen is een stukje haarloos nu...

Na terugkomst hebben we geprobeerd om met de hosteleigenaar te onderhandelen over de prijs voor een hike tocht. Vanaf dat we binnenkwamen was hij al akelig en onbeleefd. De capo di tutti capo van Kandy vond 16.000 een redelijke prijs.

Wij begonnen met uit te leggen dat we dat te veel vonden en namen als voorbeeld dat een tuk tuk met chauffeur voor een dag 3000 kost. Daarop wees hij ons de deur met een tirade. Dit vond onze tuk tuk chauffeur/ Hike gids niet fijn. Ook zijn vrouw niet, dus uiteindelijk de volgende ochtend toch nog gegaan voor 8.000, precies wat wij wilden betalen, hihihih.

De tocht startte bij een Tamil dorpje en via een theefabriek, thee plantages kwamen we bij een watervalletje waar we wat fruit kregen. Daarna op weg naar de grote waterval waar we, na verwijderen van bloedzuigers, de lunch hebben genuttigd. Het tweede deel ging door en langs rijstvelden. Op het eind begon het te regenen waarop onze gids met zijn machete wat palmbladeren afsneed die we als paraplu konden gebruiken.

Vanuit Kandy zijn we via Dambulla naar Sigiriya gegaan. In Dambulla zijn we gestopt voor de cave tempels. Voordat ik dit verhaal verder vertel moet ik even uitleggen dat alles wat je hier doet qua natuur en cultuur voor buitenlanders ongeveer 30 tot 60 keer zo duur is als voor lokalen en de prijzen de afgelopen 2 jaar bijna allemaal fors zijn gestegen. Wij hebben in dit geval 1500 pp betaald en kwamen boven tot de ontdekking dat we nog weer extra geld moesten betalen voor het stallen van onze slippers. Wij hadden er genoeg van en zijn omgedraaid, de berg afgesjokt (200 a 300 treden) en hebben ons geld terug gevraagd en gekregen! Enough is enough!

Sigiriya was ook duur, maar het geld waard. Na een klimmetje van een uurtje kom je boven op de rots en de uitzichten zijn grandioos. Naderhand hebben we onszelf verwend door naar het zwembad te gaan van een luxe resort. Diezelfde ochtend, werd het middag en gingen we naar Habarana met het idee om de volgende dag een safari te gaan doen. De hostelmanager gaf aan dat we beter 's middags konden gaan en daar bleek hij gelijk in te hebben. 3 grote kuddes gezien van wel 50 a 60 olifanten per kudde. Fantastisch!

Inmiddels zitten we in Anuradhapura. We gaan morgen met de fiets allerlei ruines, dagoba's en tempels bekijken. Vandaag al een klein voorproefje genomen door een eindje te fietsen langs een van de wewa's (weejwa :-)) , een 2000 jaar oude boom (weinig ambitieus boompje) en de ruines van een klooster.

Na morgen wacht ons weer een lange reisdag terug naar de zuidkust om daar de laatste 6 dagen van onze vakantie door te brengen en vies bruin te worden. De Malediven gaat hem dit keer helaas niet worden. De dagprijs zou ongeveer 10 zo hoog worden als die in Sri Lanka...

Foto's kunnen we helaas op dit moment niet uploaden, maar we doen dit zodra we de kans krijgen. Filmpje uploaden duurt zo'n 4 uur en dat wordt hem dus sowieso niet.

Vakantiegroetjes van Frank en Marleen

• 21 November 2013 - 21:25

Pa:

Geld betalen om je slippers te stallen.
    Had je ook daar geen leuk prijsje kunnen uit onderhandelen?

Leuk verhaal! Doorgaan!

• 21 November 2013 - 23:13

Jema:

Zo, aardig actief geweest en mooie dingen gezien en meegemaakt! Veel plezier nog de laatste week en niet te bruin.....

• 22 November 2013 - 14:16

Hermie:

Het verhaal lezende kun je ongeveer een beeld krijgen hoe het daar is, je moet soms stevig onderhandelen over prijzen, maar de Nederlanders hebben het koperdraad uitgevonden door
    het trekken aan een cent, vooral blijven doen! Marleen & Frank we kijken uit naar de foto's met
    de nodige verhalen erbij. Geniet nog de laatste dagen alweer! van jullie verblijf daar.
    De groeten van ons allemaal.

• 22 November 2013 - 14:16

Hermie:

De groeten van ons allemaal.

• 26 November 2013 - 19:24

Josefien:

Hallo jullie tweetjes,
    Wel weer heel veel gezien en ondernomen. Fantastisch!!!!
    Het onderhandelen over de prijs, wat minder leuk.
    Geniet nog en een hoe goede reis naar huis.
    Daar wacht Sinterklaas en de pieten op jullie.