Singapore, Maleisië en Brunei - Reisverslag uit Ko Lanta, Thailand van Frank en Marleen - WaarBenJij.nu Singapore, Maleisië en Brunei - Reisverslag uit Ko Lanta, Thailand van Frank en Marleen - WaarBenJij.nu

Singapore, Maleisië en Brunei

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Marleen

27 Juni 2015 | Thailand, Ko Lanta

Singapore bestaat (anders dan Hong Kong) voornamelijk uit stad. Er zijn wel wat natuurgebieden, maar niet zo zichtbaar, goedkoop of bereikbaar als in Hong Kong. We hebben een stadswandeling gemaakt en hebben boven op het Marina Bay Sands hotel gestaan. Bijzondere aan dat gebouw is dat het eruit ziet als een boot bovenop drie wolkenkrabbers ??!! Er is ook een infinity pool (zwembad waar het water over de rand stroomt, dus lijkt het alsof er geen eind is). Die infinity pool is gaaf, mar helaas off limits voor non hotel gasten. Verder hebben we lekker een beetje rondgeslenterd en hebben we wat tempels bekeken in Chinatown en Little India. In Chinatown heb ik me een pak aan laten meten, dat kan hier een stuk goedkoper dan thuis in NL.
Vanuit Singapore hebben we de bus gepakt naar Kuala Lumpur, daar zijn we van het busstation opgehaald door mijn vriend Tom en zijn vrouw Kavita. Ik heb met Tom op de middelbare school gezeten en hij en Kavita zijn bij Singraven getrouwd waar Marleen ze ook heeft ontmoet.
De dagen daarop hebben we het rustig aangedaan omdat Marleen nog last had van een allergische reactie op de antibiotica voor haar infectie. Ze had minder last in een koude omgeving en dus hebben we de eerste dag in de bioscoop doorgebracht met Mad Max en San Andreas. Ook nog Jurrasic World en Minions gekeken. Als naar de film gaan 2,5 euro kost dan moet je het er maar van nemen! Er was ook een kapper en na ruim 5 maand sparen gingen mijn blonde lokken eraf. De oorzaak was dat het domweg te warm werd en mijn hoofdhaar toch wel erg dun wordt…. De aanleiding was echter een bruiloft van een nicht van Kavita waar we Tom en Kavita mochten vergezellen. Kavita heeft een Indische achtergrond en een bruiloft daar duurt een week en bestaat uit diverse activiteiten. De avond waarop wij er waren was een avond voor de kant van de bruid en bestond uit lekker eten en een boel dansen en muziek, was een erg leuke ervaring.
Tom en Kavita hebben ons een aantal keer meegenomen naar lekkere eettentjes voor zowel diner als ontbijt. Bijvoorbeeld Roti Canai, dat zijn een soort zachte pannekoekjes die je met curry als ontbijt kan eten. We hebben verder uiteraard de Petronas Towers bezocht, een Moskee en we zijn in een achtbaan geweest in een winkelcentrum. Times Square Mall is enorm en in 1 van de vleugels bestaan de bovenste 5 verdiepingen uit een pretpark#jemoetermaaropkomen
Borneo
Na een aantal weken van stedenbezoeken was het tijd voor wat natuur en dat is in Borneo volop te vinden. Marleen en ik wilden graag de hoogste berg in Zuid Oost Azië beklimmen, maar helaas was er een week voordat wij er waren een aardbeving geweest waarbij iets van 15 wandelaars zijn omgekomen en het gros van de paden zijn vernield, de berg is drie maanden dicht om hem weer voor het publiek begaanbaar te maken. Als alternatief hebben we maar een rivercruise gedaan. We hebben onverwacht in een superdeluxe lodge geslapen waar we samen met een Duits stel de enige gasten waren. Ze waren net open en deden erg hun best om het ons naar het zin te maken. Elke keer als we terugkwamen van een activiteit dan stond er iemand klaar met een koud doekje en we kregen tussen de enorme maaltijden door ook nog lekkere lokale snacks.
De activiteiten bestonden uit bootje varen op de Kinabatangan rivier waarbij het hoofddoel is wilde Oerang Oetangs spotten. Dat lukte de tweede dag en daarnaast hebben we ook nog Hornsbills gezien (zie foto’s), krokodillen, ijsvogels en diverse soorten apen waaronder de Probiscus aap, die hebben een aparte neus. ’s Avonds gingen we wandelen in de buurt van de Lodge om slapende vogels te kijken. We hebben er vier gezien waaronder een hele zeldzame patrijs waar vogelspotters grif voor betalen om die te kunnen zien. Voor ons was het de lelijkste vogel eraf, maar wij zijn dan ook geen professioneel vogelspotters. Als laatste activiteit hebben we nog een Jungle Hike gedaan en daar hebben we wandelende takken, vlinders, een eekhoorn en bloedzuigers gezien. 1 van die bloedzuigers heeft een beetje uit mijn buik gedronken, scheelt dat ik daar wel wat kon missen .
Ons tweede grote avontuur was duiken, we wilden graag duiken bij Sipadan, maar dat was helaas drie keer zo duur als “gewoon” duiken en ook nog eens volgeboekt tot eind juli. De reden dat het zo populair is zijn grote scholen hammerhead haaien en barracuda’s. Sipadan ligt op de continental divide en is een duikersparadijs vanwege de 600 meter hoogteverschil tussen de continentale platen. Er kunnen maar 120 mensen per dag duiken. Sipadan is bijgeschreven op onze bucketlist.
Ons duikavontuur bestond uit een overnachting op het eiland Mabul. De eerste dag gingen we ’s ochtends met de speedboat naar het eiland en hebben we lekker in de zon gelegen en vanaf de pier gesnorkeld. Als je die pier afloopt naar het eiland heb je rechts van de pier het resort en links van de pier het dorpje met lokalen die op de rand van de zee en het strand hun hutjes op palen hebben gebouwd. Een groter contrast van armoede en rijkdom zo dicht bij elkaar hadden we nog niet gezien en dan besef je nog maar eens hoe goed we het in Nederland hebben waar we wel een WC, stromend water en elektriciteit hebben.
De tweede dag hebben we drie duiken gemaakt. De eerste duik bij een koraalrif waar de hoogtepunten een Hawksbill schildpad, een Blue Spotted Stingray en een Moray Eel waren. De tweede duik hebben we wat kleine scheepswrakken gezien met bij een van die wrakken een enorme Grouper. De laatste duik was onder een booreiland. Hier lag behoorlijk wat puin wat inmiddels heeft geresulteerd in een rif en een grote hoeveelheid vissen. Wij hebben onder andere de Lion Fish en de Crocodile Fish gezien, als je niet beter wist zou je denken dat we in Afrika waren!
Brunei
Vanuit Semporna hebben we na het duiken de nachtbus naar Kota Kinabalu gepakt, daar hebben we na een avondje sushi en film de Ferry naar Brunei genomen. Brunei is een klein Sultanstaatje waar de Sharia wetgeving wordt gehanteerd. Marleen heeft hier een lange broek en lange mouwen aangehad. Wel apart om hier tijdens de Ramadan te zijn. Wij mochten als niet Moslims bijvoorbeeld niet op het terrein van de (overigens prachtige) Moskee komen en het apartste was wel dat niemand in het openbaar mag eten en drinken. Sommige winkels zijn gewoon open. Bijvoorbeeld het Coffee Bean & Tea Leaf cafe, wat ons hoofdkwartier was, schenkt geen koffie of thee. Het enige wat je kan doen is take out bestellen en dan op de wc of op je hotelkamer gezellig je koffie opdrinken.
Wij hebben een boottochtje gemaakt langs de waterdorpjes die op palen in het water staan, langs het paleis van de Sultan (grootste paleis ter wereld), door een rivier waar we apen en een Monitor Lizzard hebben gezien en uiteraard langs een aantal Moskeeën. Mensen mogen hier alleen wonen binnen “hoor afstand” van een Moskee. Verder is heel Brunei drooggelegd en op straat roken kost je 200 euro boete. De zonsopkomst en –ondergang worden medegedeeld door een kanon waar we de eerste keer best ff van schrokken. Brunei was interessant en een leuke ervaring, maar twee dagen was genoeg.
Vanuit Brunei zijn we terug naar Kuala Lumpur gevlogen om nog een laatste avond met Tom en Kavita door te brengen. Kavita had heerlijk gekookt en na het diner hebben we bij het zwembad een drankje gedaan met een soort fruit dat we bij ons niet kennen: Durian. Durian heeft een zeer overheersende geur en is in bijvoorbeeld Singapore verboden in de metro. Ik vond het niet heel erg lekker, maar je moet alles een keer geprobeerd hebben. De volgende dag zijn we naar Krabi in Thailand gevlogen en daar zal Marleen ons volgende blog beginnen

• 27 Juni 2015 - 15:29

Caminofrans:

Test

• 27 Juni 2015 - 21:22

Josefien:

Hoi jullie, mooi verhaal en dat op 27 juni!!!!!!
    Prachtige foto's.
    Blijf genieten!!!
    Groetjes uit Rossum.

• 27 Juni 2015 - 23:02

Rita:

Hoi Marleen en Frank
    Weer een mooi verhaal met prachtige bijpassende foto's! En wat die aap in de boom betreft......lijkt net alsof er een mens zit!
    Ook prachtige onderwateropnames. We drinken er nog een op je verjaardag Marleen en vonden het fijn om even contact te hebben gehad op deze toch bijzondere dag!
    Liefs uit het mooie Wenen van Jasper en Rita.

• 28 Juni 2015 - 01:50

Hermien:

Wat een leuk verslag weer, en veel meegemaakt!! Prachtige foto's!
    Marleen, alsnog gefiliciteerd met je verjaardag en de hartelijke groeten uit Simt Maarten van Evert en Hermien.

• 29 Juni 2015 - 13:58

Marieke:

Hoi Marleen en frank, wat een prachtige verhalen. Wel balen dat je ook nog een allergische reactie bij hebt gekregen. Hopelijk is het nu voorbij.. Blijf vooral mooie herinneringen maken en ook mooie verhalen schrijven! Groetjes!