Taiwan & Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Frank en Marleen - WaarBenJij.nu Taiwan & Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Frank en Marleen - WaarBenJij.nu

Taiwan & Hong Kong

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Frank en Marleen

11 Juni 2015 | Hong Kong, Hong Kong

Blog guest writer: (Je)zus
Alle grote, bekende bloggers moeten af en toe iets unieks doen om de lezers te blijven verrassen. Daarom zal dit blog worden geschreven door een guest writer, namelijk Manon. Voor de lezers die mij (nog) niet kennen: ik ben het zusje van Frank en ik ben afgereisd naar Azië om 2,5 week Frank en Marleen tot last te zijn
Donderdag 21 mei stapte ik in het vliegtuig in Düsseldorf, om via Dubai vrijdagavond in Taipei aan te komen. Rond 04.00 werd mijn nachtrust verstoord, aangezien er 2 wereldreizigers de `loft` binnenkwamen. Na een snelle knuffel zijn we maar (weer) eens gaan slapen, want Frank en Marleen hadden een lange reisdag achter de rug en ik zat nog midden in dromenland. Zaterdagmorgen hebben we flink bij gekletst tijdens het ontbijt en na max. een uur was alles al weer heel normaal en voelde het totaal niet alsof ik ze 4 maanden niet had gezien.
Via mijn werk ken ik een Taiwanese, Min Yu, en zij heeft ons (+ Rafael, een Duitser uit het hostel) een tourtje door Taipei gegeven. We konden lekker achter haar aanhobbelen en hoefden zelf alleen maar om ons heen te kijken en te luisteren. We hebben wat rondgelopen en de Taipei 101 gezien. Dit is een 508 meter hoge toren waar je met de snelste lift ter wereld naar boven kunt. Maar aangezien het heel mistig was, hebben we deze must-do overgeslagen en zijn we naar Maokung gegaan. Maokung is een dorpje in de bergen ten zuiden van Taipei. Je wordt met de Maokung Gondola naar boven gebracht en vanuit de cabine heb je al een wonderschoon uitzicht. Eenmaal boven bleek het nog steeds mistig te zijn, waardoor een uitzicht op Taipei ons af werd genomen, Dan maar een goed alternatief kiezen: lokaal lunchen! Min Yu wist uiteraard wat alles was en kon al onze bestellingen in het Chinees doorgeven. We hebben gegeten: Stinky Tofu (typisch Taiwanees en stinkt ècht!), oyster omelet, dumplings en shaved ice. Allemaal hartstikke lekker! Verder vertelde Min Yu ons over de Sushi Express: dit restaurant heeft een soort van lopende band langs alle tafels, waar allerlei soorten sushis, soya beans, shashimi, etc. opstaan. Je pakt simpelweg een bordje van de lopende band af en begint te eten. Wanneer je uitgegeten bent wordt het aantal bordjes geteld en reken je af. Als we dit toch eens in Hengelo hadden….
Zondag zijn we met z’n 3en op pad gegaan. Eerst naar de Memorial Hall om vervolgens de trein naar het noorden te pakken. Een mooie wandeling door Tamsui en een bezoek aan een eilandje (Bali) stonden op de planning, maar het kwam met bakken uit de lucht. Dus na 1 tempel en 30 minuten in de stromende regen hebben we de trein naar Beitou gepakt. En waarom? Omdat Beitou bekend staat om zijn Hot Springs! Maar voordat we ons onder dompelden in 40+ C° hebben we eerst nog even geluncht bij de Sushi Express .
’s Avonds nam Min Yu ons weer op sleeptouw en zijn we naar de Raohe St. Night Market geweest. Dit is echt een Walhalla! Overal lekker eten, winkeltjes, mensen op straat: te veel om te zien, te ervaren en te proeven! Alles bestaat uit kleine hapjes, dus gelukkig kun je heel wat proeven voor je vol zit. We hebben gehad: visburger in schelp, groene ui-pannenkoekjes, dumplings, eend (verschillende organen + lichaamsdelen) en chopped chicken. Met een volle buik namen we afscheid van Min Yu en Rafael, want wij vertrokken de volgende dag met onze huurauto naar de oostkust.
Maandagmorgen stond zoals afgesproken om 08.00 onze witte Ford Focus al op ons te wachten. We hadden het zo geregeld dat we hem na 4 dagen in mochten leveren in Kaohshiung, een stad aan de westkust. Want vanaf Kaohshiung vertrekt er een hogesnelheidstrein die je met meer dan 300 km per uur binnen 2 uur naar Taipei brengt.
Via de adembenemend mooie East Coast Highway zijn we naar Taroko Park gereden. Of het echt adembenemend mooi was kunnen we jullie alleen niet vertellen, want het regende pijpenstelen en het was heel mistig. Maar het Taroko park was schitterend! Regen of geen regen (wel regen…) Hier hebben we een aantal wandelingen gemaakt, met continu super mooi uitzicht: bergen, rotsen, flora, watervallen. De foto’s zullen het aantonen!
We zijn doorgereden naar Hualien, waar we overnacht hebben. Als avondeten hebben we uiteraard weer sushi gegeten Maar dit keer iets anders: we kregen een A4, volledig in het Chinees en we konden aanvinken wat we wilden eten. Dit was dus gokken en in spanning afwachten. Maar uiteraard weer een groot succes!
De volgende morgen zijn we doorgereden via de snelweg langs de kust (Highway 11) en hebben we Shitiping (stone steps), Platform of the Three Immortals (brug + koraaleiland), Dulan (water running up) en Hsiao Yeliu (rotsen + koraal) aangedaan, voordat we aankwamen bij onze slaapplek in Kenting. Kenting ligt helemaal in het zuiden van Taiwan en ligt midden in het Kenting National Park. Bij aankomst werden we aangenaam verrast met een night market, die van begin tot eind door de hele stad liep. Hier hebben we ’s avonds weer allemaal verschillende kleine hapjes geprobeerd. Wàt precies, dat weten we niet zeker, aangezien alles in het Chinees werd aangegeven en de mensen niet echt Engels konden. En zolang het lekker is, is het natuurlijk ook niet noodzakelijk om te weten wát je eet
Kenting National park is groot genoeg om je een volle dag te vermaken: je kunt er wandelen, dingen bekijken (vuurtoren, eeuwige vuur), achter hordes Chinezen aanlopen etc. Eèn van de hoogtepunten was toch wel dat we een slang zagen. Gelukkig schrok hij meer van ons dan wij van hem, waardoor hij van het pad afglibberde. Deze jongen was namelijk iets van 2 meter en zo dik als je vuist. Daar wil je geen ruzie mee!
Na nog een nacht in Kenting te hebben gegeten en geslapen zijn we richting westkust gereden, naar Donggang. Hier hebben we de boot gepakt naar Little Liuchiu Island, een klein eiland (9 km2) waar geen auto´s mogen komen. Hier hebben we 2 scooters gehuurd en het hele eiland rondgecruised: langs tempels, grotten, rotsen, strand. Aan het einde van de dag was het tijd om afscheid te nemen van onze Focus en hebben we hem ingeleverd in Kaohshiung. Het plan om met de hogesnelheidstrein terug naar Taipei te gaan werd gewijzigd aangezien tickets schrikbarend duur waren. Dan maar met de normale intercity. Vrijdag rond een uurtje of 17.30 kwamen we weer bij ons hostel in Taipei aan en zijn we nog één keer naar de Sushi Express geweest, samen met Min Yu. Na het eten zijn we naar huis gegaan, aangezien Marleen zich niet goed voelde: een paar van haar muggenbulten waren veranderd in ontstekingen. Dit zorgde er voor dat ze zich niet erg top voelde. Gelukkig heeft ze 2 mensen met een medische achtergrond op de speeddail, dus werden moeders en zusters even gebeld. Binnen no-time stonden we bij de apotheek voor een antibiotica kuur en antibiotica zalf, in de hoop dat de bulten zich niet gingen vermenigvuldigen. Fingers crossed!
Zaterdagmorgen stond er maar 1 ding op het programma: op naar het vliegveld, want we gingen naar de volgende bestemming: Hong Kong!

Fact sheet Taiwan:
Vrijwel alles is in het Chinees en Engels
Het metrostelsel is perfect, snel en duidelijk
Het is in heel Taiwan heel schoon. En ik heb geen ratten of kakkerlakken gezien!
De mensen zijn vriendelijk en behulpzaam
De TomTom werkt aan de hand van een telefoonnummer, niet het adres
Iedereen draagt zijn hond, we zien er zelden 1 lopen
Je mag in de metro niet eten/ drinken
Alles is heel gestructureerd en georganiseerd, maar niemand houdt zich er echt aan…
Mensen letten alleen op zichzelf, niet op anderen. Met name gevaarlijk in het verkeer…

Hong Kong
Na aankomst in Hong Kong bleek de batterij van Marleen helemaal leeg te zijn, de pijn erger te worden en bulten nog niet echt kleiner te worden. Daarom is ze de eerste paar dagen `thuis` gebleven. Lekker op bed met Grey´s Anatomy op de laptop en het lichaam in de ruststand.
Frank en ik daarentegen hebben er heel wat van af gelopen. En uiteraard veel foto´s gemaakt, zodat Marleen ´s avonds kon zien wat we gedaan hadden. Zondag stond in het teken van de regio´s Aberdeen, the South, Wan Chai en the Northeast, allen gelegen op Hong Kong Island. We zijn begonnen in Hong Kong Park, wat een mooi stukje groen midden in HK is. Je loopt in een soort bos, omringd door mooie bomen en vogels, het is er stil, maar overal om je heen zie je wolkenkrabbers. Een rare gewaarwording. Daarna hebben we een wandeling gemaakt door Wan Chai, waar we 8 high lights konden bezichtigen. Natuurlijk stonden er daar 4 van in de steigers… Dan maar op naar het zuiden. Daar zijn verschillende trails die je kunt bewandelen, met uitzicht op HK. Met nog een halve liter water stapten we op de bus, denkende dat we nog wel een supermarkt zouden tegenkomen. Niets was minder waar, dus eenmaal aangekomen bij het beginpunt hadden we snel besloten dat het hem niet zou worden. Dus weer op de bus gestapt en uitgestapt in een klein dorpje. Dachten we. Blijkt het een strandlocatie te zijn. Iedereen in bikini en zwembroek. Je waande je bijna in Thailand. Dit had ik niet verwacht zo dicht bij HK te vinden!
Maar ik ben hier niet om van het strand te genieten, dus zijn we naar de Chi Lin Nunnery gegaan. Wederom een oase van rust, omringd door wolkenkrabbers.
Dag 2 moesten Frank en ik helaas ook zonder Marleen doorbrengen. We hebben een cable car naar Ngong Ping Village genomen, waar een enorm grote buddha (Tian Tan) op een berg staat. Maar uiteraard was het mistig en regende het cats and dogs op het moment dat wij aankwamen… gelukkig hebben we nog een glimp kunnen opvangen van de buddha toen het even opklaarde. Aangezien het toch al regende, leek het ons een goed idee naar het Hong Kong Wetland Park te gaan Dit klinkt als een avonturenpark, maar is het niet. Hier kun je wederom de schoonheid van de flora en fauna van HK bewonderen.
Aangezien dag 2 tegenviel, moest dag 3 wel geweldig worden. We zijn naar de Ten Thousand Buddhas Monastery geweest. Hier vindt je, inderdaad, 10.000 buddhas bij elkaar. Grote en kleine. Maar voordat je die ziet, moet je eerst nog de trappen ernaartoe beklimmen, waar ook nog eens 12.800 buddhas staan. Al met al dus behoorlijk wat buddhas afgetikt.
Eenmaal ‘thuis’ aangekomen voelde Marleen zich alweer iets beter, dus zijn we gewoon weer als 3 musketiers op pad gegaan naar de Tsim Sha Tsui East promenade, de Avenue of the Stars en hebben we de Star Ferry naar HK Island genomen.
Afgelopen woensdag nam Marleen nog een dagje `vrij`. Frank en ik gingen namelijk naar Shenzhen (China) en Marleen is al bekend met China, dus die kon beter nog even aansterken. China was een behoorlijk nieuwe ervaring voor zowel Frank als mij. Ondanks dat het maar een uurtje van HK af is, is het totaal anders. Precies wat we hoopten: een dagje proefdraaien in China. Echt alles is een uitdaging, aangezien niemand er ook maar een woord Engels spreekt en wij maar (letterlijk) 2 woorden Chinees. Verder wordt ook alles in het Chinees aangegeven: bordjes, trein, ingrediënten, alles. We voelden ons behoorlijk hulpeloos/ machteloos. Frank wilde een pak laten maken en samen met een rekenmachine, handen- en voetentaal en de Lonely Planet lukte het om stof te kopen en alles te laten opmeten. Maar dan komt het moment dat je afspreekt wanneer je het op kunt halen… iedereen probeerde het ons uit te leggen. Er werd langzamer gepraat, er werden dingen opgeschreven, maar ja… als je geen woord Chinees spreekt, helpt dat niet… Uiteindelijk zijn we naar een internationaal hotel gegaan en hebben we daar iemand gevraagd wat er op het papiertje stond: we konden het pak een week later ophalen. Dat is wel heel handig als je er maar 1 dag bent. Dus haar gevraagd het één en ander voor ons op papier te zetten, zodat we terug konden gaan naar de winkel om het uit te leggen. De hele dag hing van dit soort momenten aan elkaar. Wat een gedoe en wat een uitdaging.
Donderdag was Marleen weer topfit en hebben we vrijwel alle highlights in 1 dag gedaan: Hong Kong Park, Victoria´s Peak, de Peak Tram, Soho wijk, Mid-Level Elevators (25 minuten durende roltrap door HK), Man Mo Temple, Chinese wijk en Nathan Road.
Vrijdag was het tijd om weer een landje af te tikken. Op het programma stond Macau. Wat Hong Kong van de Engelsen was, dat was Macau van de Portugezen. Inmiddels is het een gok mekka met allemaal enorme casino’s. Voordeel is dat die allemaal gratis shuttle bussen hebben vanaf de ferry terminal naar de casino’s, waarvoor dank MGM .
Daarnaast is het hoogtepunt de ruïnes van St Pauls Cathedral en hebben we nog een oud fort bekeken waar we met kanonnen hebben gespeeld. We hebben de dag afgesloten met een heerlijk Indisch feestmaal.
Zaterdag heeft Frank een dagje vrij genomen en een paar boeken gelezen bij het hotel en hebben de dames lekker een dagje geshopped. ’s Avonds hebben we ons nog een te goed gedaan aan de Sushi Express en toen was het op tijd naar bed voor onze 0500 uur taxi naar het vliegveld. Ik vloog eerst naar Nederland en een paar uur later vervolgden Frank en Marleen hun reis met een vlucht naar Singapore. Het waren ruim 2 fantastische dagen die voorbij zijn gevlogen. Het weer had wat beter gekund, maar het was erg gezellig en we hebben superleuke avonturen beleefd en prachtige dingen gezien!

• 11 Juni 2015 - 22:38

Rita:

Wat hebben jullie het mooi en gezellig gehad! Jammer dat Marleen zoveel last had van die stomme ontstekingen.....hopelijk helpt de antibiotica kuur snel!
    Fijn om elkaar weer te zien en samen een paar weken op avontuur en dat was het, een land waar men geen Engels spreekt....dat maakt het extra spannend.
    Maar ook mooie flora en fauna hebben jullie gezien, prachtig.
    Groetjes aan Tom en Kavita, goede reis naar het volgende eiland (ben de naam weer kwijt....) en tot een volgend contact.
    Liefs uit een zonnig Hengelo