Guatemala - Reisverslag uit Matcham, Australië van Frank en Marleen - WaarBenJij.nu Guatemala - Reisverslag uit Matcham, Australië van Frank en Marleen - WaarBenJij.nu

Guatemala

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Marleen

20 April 2015 | Australië, Matcham

Hola Amigo´s,

Vanuit El Salvodor zijn we al chickenbussend naar Antigua gereisd. Ondertussen zijn we van bus en busstation gewisseld in Guatamala City en zijn we in theorie aan de dood ontsnapt. De stadsbussen daar zijn nogal gevaarlijk. Wij waren met een groepje van 4 en hebben gelukkig nergens last van gehad, poeh poeh :-). Guatamala City is een highrise, fastfood & smog stad waar je niet wilt zijn, punt.

Antigua is het toeristisch epicentrum van Guatamala. Alles komt hier samen, van vakantiemensen tot backpackers tot flashpackers (backpackers met heel veel dure apparaten). Een willekeurige straat bevat hier 6 touroperators, 4 hotels/hostels, 2 supermarkten, een massagesalon, 3 souvenierwinkeltjes, 8 restaurants en 1 woonhuis. Je ziet hier in 1 oogopslag een horde groeptoeristen die met een gids met een bordje met een nummer erop worden rondgeleid en schoenenpoetsers. Wij hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat culinaire variatie aan te brengen. Chinees en een Oostenrijkse wienerschnitzel gingen er prima in! We hebben van het afscheidskado van Marleens vriendinnen ook nog lekker sushi gegeten, bedankt allemaal!

De reden van ons bezoek aan Antigua was onze vulkaanfetish. Je kan hier Acatenango (3976 meter hoog) beklimmen om dan een uitzicht te hebben op Fuego, die heeeeeeel actief is. Dat bleek al tijdens het ontbijt toen we koffie, eten en uitbarsting kregen voorgeschoteld!

Onze beklimming begon op 2300 meter hoogte. De eerste dag wandel/klim je zo'n 5 uur tot rond de 3500 meter hoogte, daar sla je dan met je groep het kamp op. Dat kamp bestaat uit een aantal tenten en een kampvuur. Dat kampvuur is ook welkom, want op die hoogte koelt het 's nachts af tot rond het vriespunt. Na een supercomfy nachtje op ons matje van 0,5 centimeter, op een schuine ondergrond en met 4 keer wakker worden voor een uitbarsting werden we om 0400 wakker gemaakt om het laatste stuk naar de top te klimmen en daar de zon te zien opkomen, gaaf!!

We hebben helaas geen echt grote uitbarsting gezien met meters lava, maar om op hemelsbreed 1 km van de top van Fuego te slapen betekent dat je hem hoort uitbarsten en de lava van de vulkaan af ziet rollen, voor ons als Caubergminnend volkje is dat echt gaaf! Ook een zonsopkomst op een berg van bijna 4 km hoog en boven de wolken is wel redelijk uniek :-)

Monterrico

Na ons vulkaanavontuur werd het tijd voor strand. Onze keuze viel op Monterrico. Dat bleek een interessante tocht te worden. Niet alleen vroeg een vrouw of Marleen mijn dochter was, maar de laatste 25 KM moesten we boven op een Minibusje rijden omdat het busje al vol zat. 2 KM voor Monterrico zagen we een politiecontrole, de chauffeur had het ook gezien en kennelijk is dit bussurfen toch geen dagelijkse bezigheid in Guatemala. In het zicht van de agenten moesten we het dak af en de bus in (er waren inmiddels wat mensen uitgestapt). Vervolgens dus langs die controle en uiteraard werden we gesommeerd te stoppen. De chauffeur moest zijn papieren laten zien, maar de agenten konden hun lachen bijna niet inhouden en alles liep met een sisser af, chille meneer agenten hier.

Monterrico is een dorpje van niks wat in het weekend volstroomt met de jetset van Guatemala City. Doordeweeks is het er heerlijk rustig en wij hadden de zee en het zwembad dan ook bijna voor ons alleen. Marleen heeft de spanning nog wat opgezocht door met een boek op een soort onstabiel luchtbedje te dobberen, maar het ging allemaal goed#backpackingislivingontheedge

Pacaya

Terug in Antigua hebben we de Payaca vulkaan gedaan. Beklommen gebruik ik bewust niet. Het pad is geplaveid en mocht je de 400 hoogte meters niet aankunnen omdat je oud bent of een dikke amerikaan bent dan staan er lokale mensen met paarden die continu Taxi Taxi schreeuwen. Het uitzicht was mooi en de inmiddels grotendeels afgekoelde en verharde lavastroom was indrukwekkend. Op het eind wordt er spek uitgedeeld en kun je een stuk nog hete lava gebruiken om marshmellows te maken.

Quetzaltenango

Ons doel in Xela (dat gebruiken ze hier, omdat ze Quetzaltenango zelf ook wat te lang vinden) was het beklimmen van het hoogste punt in Centraal Amerika. Dit zou echter een duur grapje worden en met de continue bewolking niet echt de moeite waard. Daarbij hoorden we dat het een makkelijke klim is en vonden wij dat we onszelf met Acatenango al bewezen hadden. Met dat in het achterhoofd hebben we een bungalow geboekt bij de mooiste natural hotsprings van Guatemala. Stel je een meertje van 40 graden voor omringd door tropisch woud waar je heerlijk in kan dobberen. Wanneer je er dan genoeg van hebt trek je je terug in je bungalow waar je een bad kan laten vollopen met datzelfde hete water. Terwijl je daar in ligt te braden maakt je vriendin een vuurtje aan in de slaapkamer en plof je na een aangename zelfgemaakte wraps maaltijd samen in bed#romantiektentop

Semuc

In Semuc verbleven we in Ecolodge Utopia. Stel je een houten hut voor in de jungle aan de rivier met een prachtig uitzicht op de rivier en de vallei. Life is good. Semuc staat bekend om zijn natuurlijke brug die gevuld is met 7 watervallen, juist ja. Stel je voor dat er een rivier loopt die op een gegeven moment een soort van canyon invalt en zo´n honderd metere ondergronds loopt om daarna weer verder te stromen. Laat nou net toevallig op die 100 meter natuurlijke brug een striem uit de bergen stromen. Hierdoor heb je dus een soort van dubbele rivier, redelijk uniek en dus een bezoekje waard! In de tour die we deden zat ook nog een grottocht waarbij we ongeveer een kilometer een grot in zijn gelopen, gezwommen en geklommen. Iedereen krijgt een kaars mee en dan maar hopen dat ze niet allemaal tegelijkertijd uitgaan door het zwemmen en springen ;-). Op het eind spring je van zo´n meter of 4 in een donkere plas met alleen de anderen hun kaarslicht om te bepalen waar je moet springen#livingontheedge. Het festijn werd na nog een sprong van een brug afgesloten met tuben, lekker 2 uur op een binnenband van een tractor de rivier afdobberen naar ons hostel. Af en toe een stroomversnelling af waarbij de gids in zijn beste engels zegt: ¨Bum up¨

Tikal

Een bezoek aan Guatemala is niet compleet zonder een bezoek aan Tikal. Tikal zijn Maya ruines in een jungle. Het is mooi en een prettig park om in rond te lopen. We hebben de sunrise tour gedaan en uiteindelijk zo'n 1,5 uur tegen mist aan zitten kijken op de top van tempel IV, was wel mooie mist, beetje licht tot donker grijs met een zekere vochtigheid die lekker koud aanvoelt op de blote armen en benen.
In de nacht en vroege ochtend zijn de Howler apen wel heel actief. Die maken een geluid dat Steven Spielberg heeft gebruikt voor dinosauriers in Jurrasic Park. Dus dat was wel leuk om te horen. Een aantal tempels zijn helemaal ontdaan van Jungle en hersteld in hun originele vorm en dat ziet er best heel gaaf uit!

El Mirador

De grande finale! El Mirador is een oude mayastad die alleen te bereiken is via een busrit van 4 uur over onverharde wegen en vervolgens zo'n 50 KM hiken door de jungle in 2 dagen, zie voor meer info: (http://www.toursguatemala.com/jungle-trail/el-mirador-trek). Hier wordt gesproken over 149 KM totaal, maar wij denken dat het ietsje minder is. Sowieso de 100 KM wel aangetikt (25 uur tempo lopen) en dat was ook meer dan genoeg. Genoeg opgeschept over de KM's, op naar wat we hebben gezien :-)
Ons groepje bestond uit een gids, een bepakt paard, een ijslandse jongen en wij. Voordeel van zo'n klein groepje is we relatief snel zijn en niet te veel kabaal maken. Mede daardoor hebben we van alles gezien: spider monkeys, howler monkeys, spechten, toekans, coati's, pauwen en een Cato Montana (bergkat). Dus het hiken en de fauna was super, de stad zelf viel wat tegen. Alle tempels zijn verborgen onder jungle of grote stukken zeil waaronder archeologen aan het werk zijn. Al met al was het een hele ervaring. Met name de omstandigheden waren soms wat confronterend, een toilet op planken boven een gat in de grond of "douchen" met een emmer moeraswater zijn van die dingen die je normaal als Hollandse menschen niet echt van dichtbij meemaakt..

Guatemala was een succes door de diversiteit aan bezienswaardigheden / activiteiten en de leuke mensen die we overal ontmoet hebben. Nu nog een weekje aan de caribische kust voor we via LA naar het zuidelijk halfrond trekken en kijken of we ons daar kunnen vermaken!

• 20 April 2015 - 09:00

Martijn Visser:

WAUW!!

Tof filmpje met die schommel.... :)

Have fun Down Under!

• 20 April 2015 - 09:58

Josefien:

Hoi Frank en Marleen,
    Weer een geweldig mooi verhaal van jullie.
    Soms ook wel erg spannend !!!!!!!
    Geniet ze verder, wij genieten mee.
    Liefs van ons, Josefien.

• 20 April 2015 - 13:37

Kaj:

Hey waaghalzen

• 20 April 2015 - 13:40

Kaj:

Blijkbaar pakt ie mijn reactie niet, nog een poging dan maar;

Hey waaghalzen ;)
    Leuk om weer wat van jullie te lezen! De volgende update mag sneller hoor :P
    En Semuc Champey... Allejezus wat mooi daar!

Nu bijna richting Down Under, enjoy and keep is posted! :)

P.s. Keurige baard Meere

Xx Kaj

• 20 April 2015 - 15:55

Pa:

Prachtig verhaal met dito foto's.
    Leuk hé, zo'n vakantie met je dochter.
    Die filmpjes zijn ook mooi en dat verhaal van die bus kende ik nog niet.
    Enjoy Down Under

• 20 April 2015 - 17:46

Ellie:

Hoi Marleen en Frank,
    Prachtig verslag!!! Lekker verder genieten!!!
    En eh helemaal de telefoon niet kwijt geworden??? Haha
    Groetjes van deze kant.

• 20 April 2015 - 19:07

Rita :

Hey Frank en Marleen, leuk om jullie avonturen weer te lezen en de prachtige bijbehorende foto's te zien!!
    Geniet van de Aussie familie en relax!
    Liefs Rita

• 20 April 2015 - 22:59

Frans En Marian:

We vinden het weer"n fantastische belevenis om jullie verhaal telezen.
    Geniet met volle teugen
    Wereldreizigers van ons allen een dikke kus.
    liefs de Plaakn boertjes